Please use this identifier to cite or link to this item: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/21361
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMatović, Tijana-
dc.date.accessioned2024-10-24T08:41:57Z-
dc.date.available2024-10-24T08:41:57Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issn1820-1768en_US
dc.identifier.urihttps://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/21361-
dc.description.abstractOvaj rad za predmet analize uzima provokativnu dramu američkog dramskog pisca Edvarda Olbija Koza ili, ko je Silvija? (Prilozi za jednu definiciju tragedije) (2002), sa ciljem da ispita odnose koje putem nje Olbi uspostavlja sa tradicionalnim nasleđem tragičkog žanra. U mitopoetskom ključu, oslanjajući se prevashodno na koncepciju rituala prelaza koju je uobličio Viktor Tarner, Koza se promatra kao potencijalna reinterpretacija ritualno-mitskog obreda inicijacije sa osvrtima na teoriju monomita Džozefa Kembela. Koristeći uvide Linde Hačn u parodiju kao postmodernističku tehniku ulaženja u okršaj sa pozitivističko-humanističkom zaostavštinom književnosti, ukazuje se i na Olbijevo poigravanje sa tradicijom i jezikom putem metateatralnosti, metatekstualnosti, intertekstualnosti, pastiša, i ironizovanog diskursa. U okvirima navedene interpretacije, glavni protagonista Koze, Martin, ukazuje se kao tragički lik zarobljen u liminalnoj (središnjoj) fazi inicijacijskog obreda, iz koje ne može izaći budući da je re-integracija u savremeno društvo opterećeno ideologijama koje partikularizuju čovekovo jedinstvo sa svetom nepoželjna. Olbi zaista pruža jednu novu definiciju tragedije svojom dramom Koza, ukazavši na neuspeh pharmakos-a, odnosno žrtvene životinje koja se uopštava na nivo tragičkog protagoniste, da danas izazove katarzu na sceni – ona se prenosi u publiku, koja sa nelagodom napušta pozorište. Kao i u njegovom celokupnom opusu, Olbija i u ovoj drami interesuje prvenstveno tema ljubavi, kako njen opstanak u savremenom dobu, tako i njena mnogostruka obličja i transformativni potencijal u čovekovom životu. Problematizujući tabu, on nas suočava sa nama sâmima u želji da podstakne početak samospoznaje i osećanje integralne povezanosti jednih sa drugima, da probudi vezu sa prošlošću koju smo žrtvovali bogovima savremene civilizacije.en_US
dc.language.isosren_US
dc.publisherFilološko-umetnički fakultet, Kragujevacen_US
dc.relation.ispartofNASLEĐE: časopis za književnost, jezik, umetnost i kulturuen_US
dc.subjectEdvard Olbien_US
dc.subjecttragedijaen_US
dc.subjectritualen_US
dc.subjectmiten_US
dc.subjectobred prelazaen_US
dc.subjectinicijacijaen_US
dc.titleNEUSPEH RITUALNO-MITSKOG OBREDA INICIJACIJE U DRAMI EDVARDA OLBIJA KOZA ILI, KO JE SILVIJA? (PRILOZI ZA JEDNU DEFINICIJU TRAGEDIJE)en_US
dc.title.alternativeFAILURE OF THE RITUAL- MYTHIC RITE OF INITIATION IN EDWARD ALBEE‘S PLAY THE GOAT OR, WHO IS SYLVIA? (NOTES TOWARD A DEFINITION OF TRAGEDY)en_US
dc.typearticleen_US
dc.description.versionPublisheden_US
dc.type.versionPublishedVersionen_US
Appears in Collections:The Faculty of Philology and Arts, Kragujevac (FILUM)

Page views(s)

87

Downloads(s)

1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
28_219-234_neuspeh+ritualno-mitskog.pdf241.96 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in SCIDAR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.