Please use this identifier to cite or link to this item: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/21471
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTica, Lena-
dc.date.accessioned2024-11-04T16:35:06Z-
dc.date.available2024-11-04T16:35:06Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issn1820-1768en_US
dc.identifier.urihttps://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/21471-
dc.description.abstractOvaj rad za predmet analize ima dramu američkog dramskog pisca i scenariste Nila Labjuta Ifigenija u Oremu (1999), sa ciljem da ispita odnose mita i ideologije koje ova drama postavlja u prvi plan. Oslanjajući se na koncepciju mita kao artificijelnog, drugostepenog semiološkog sistema koju je formulisao Rolan Bart, ovaj rad nastoji da Labjutovu dramu prikaže kao pokušaj razotkrivanja popularnog mita o savremenom američkom i zapadnoevropskom društvu kao društvu blagostanja i napretka. Koristeći definiciju ironijskog modusa Nortropa Fraja, rad stavlja naglasak na način na koji ova drama ironizuje, ali i trivijalizuje izvorni mit o Ifigeniji kroz zamenu ključnog konflikta podvalom ili šalom, čime se, istovremeno, razotkriva i mit o modernom (američkom) društvu i celokupnoj savremenoj realnosti u kome je sve obmana, a ključni pojmovi preinačeni. U Ifigeniji u Oremu, američki san junaka je iluzoran (fabrikovan i veštački poput samog mita), pa, samim tim, nema ni katarze ni iskupljenja, čime je problematizovana i tradicionalna koncepcija tragedije. Postavljajući svog protagonistu pred paradoksalni čin čedomorstva zarad ostanka na poslu, Labjut u ovoj drami stavlja pod mikroskop savremenu kulturu u kojoj je naše poimanje stvarnosti nužno podložno mitizaciji od strane viših instanci koje nisu božanske već ljudske prirode. Mitovi koji nam se sada nude oblikuju našu svest u pravcu materijalnih vrednosti pred kojima one moralne nužno odstupaju. Ova drama stoga može poslužiti kao sredstvo da se, na jedan ironičan način, društveni i moralni koncepti savremenog sveta razotkriju kao proizvodi jezika upletenog u ideološku mrežu zapadne civilizacije, koja je istovremeno kapitalistička, materijalistička i patrijarhalna. Uz pomoć uvida u pitanja jezika, moći i ideologije koje su, između ostalih, definisali Fuko, Derida i Hačn, rad postavlja pitanje da li je, u okviru ove drame i uopšte, moguće konačno rasplitanje ideološkog mitotvorstva.en_US
dc.language.isosren_US
dc.publisherFilološko-umetnički fakultet u Kragujevcuen_US
dc.relation.ispartofNASLEĐE: časopis za književnost, jezik, umetnost i kulturuen_US
dc.subjectNil Labjuten_US
dc.subjectIfigenijaen_US
dc.subjectmiten_US
dc.subjectmitotvorstvoen_US
dc.subjectideologijaen_US
dc.subjectjeziken_US
dc.titleIDEOLOŠKO MITOTVORSTVO U DRAMI NILA LABJUTA IFIGENIJA U OREMUen_US
dc.title.alternativeIDEOLOGICAL MYTHMAKING IN NEIL LABUTE’S IPHIGENIA IN OREM (IRONY AND DEMYTHOLOGISATION)en_US
dc.typearticleen_US
dc.description.versionPublisheden_US
dc.type.versionPublishedVersionen_US
Appears in Collections:The Faculty of Philology and Arts, Kragujevac (FILUM)

Page views(s)

45

Downloads(s)

2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nasledje_36_sajt-197-211.pdf265.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in SCIDAR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.