Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/17500
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.rights.license | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.contributor.author | Bižić, Milan | - |
dc.date.accessioned | 2023-03-28T08:42:01Z | - |
dc.date.available | 2023-03-28T08:42:01Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/17500 | - |
dc.description.abstract | U ovom radu izvršeno je istraživanje uticajnih parametara u interakciji točak-šina na dinamičko ponašanje odnosno na stabilnost kretanja železničkih vozila. Identifikovani su uticajni parametri i analizirani su glavni problemi kretanja železničkih vozila na pravcu i u krivini. Kao ključni uticajni parametri i pokazatelji kvaliteta dinamičkog ponašanja i stabilnosti kretanja železničkih vozila, identifikovani su bočna sila Y i vertikalna sila Q u interakciji točak-šina, odnosno njihov odnos Y/Q. Shodno tome, težište istraživanja stavljeno je na razvoj jedinstvene metode za eksperimentalno određivanje sila u interakciji točak-šina primenom mernog osovinskog sklopa. Pored određivanja sila u postupku sertifikacije i ispitivanja stabilnosti kretanja železničkih vozila, koje je definisano relevantnim međunarodnim standardima UIC 518 i EN 14363, razvijena metoda omogućava i eksperimentalno određivanje položaja tačke kontakta između točka i šine. Na osnovu formiranog numeričkog modela točka, definisani su načini rešavanja ključnih problema pri razvoju mernih osovinskih sklopova koji se odnose na određivanje optimalnih lokacija, rasporeda, broja i načina povezivanja mernih traka, kao i razvoj algoritma inverzne identifikacije. Na osnovu rezultata testiranja pomoću numeričkog modela točka, konstatovana je izuzetno visoka tačnost razvijene metode i algoritma inverzne identifikacije koji je zasnovan na metodi slepog izdvajanja signala pomoću analize nezavisnih komponenti (Blind signal separation BSS using independent component analysis ICA). Odstupanja parametara u interakciji točak-šina dobijenih pomoću razvijenog algoritma od stvarno zadatih parametara u modelu kreću se u granicama do 2 %, dok se greška koja potiče od nesavršenosti samog algoritma nalazi u granicama do 0,5 %. U cilju verifikacije razvijene metode i algoritma inverzne identifikacije, izvršena su i eksperimentalna ispitivanja na realnom objektu. Korišćen je merni osovinski sklop mernog sistema MEROSA i specijalna probnica M10.09 proizvodnje OSS (Optički senzorski sistemi, Beograd, Srbija). Identifikovan je odnos signal-šum, kao glavni uticajni parametar na tačnost eksperimentalnog određivanja sila u interakciji točak-šina i položaja tačke kontakta, primenom razvijene metode. Razvijena metoda omogućava merenje vertikalne sile Q, bočne sile Y, kao i odnosa Y/Q, sa greškama koje se nalaze u granicama do 10 %, dok se greška merenja položaja tačke kontakta nalazi u granicama do 15 %. Pri kontaktu na vencu točka i većim vrednostima koeficijenta Y/Q odnosno Y sile, ove greške merenja se smanjuju, što je izuzetno značajno za pouzdanost i kvalitet eksperimentalnih ispitivanja sigurnosti protiv iskliznuća železničkih vozila prema pomenutim standardima. Eksperimentalna istraživanja potvrđuju da je razvijena metoda primenljiva u razvoju mernih osovinskih sklopova, pri čemu omogućava veoma pouzdano određivanje parametara u interakciji točak-šina, sa tačnošću koja se kreće u rangu najsavremenijih svetskih rešenja. | en_US |
dc.language.iso | sr | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | interakcija točak-šina | en_US |
dc.subject | dinamičko ponašanje | en_US |
dc.subject | stabilnost kretanja | en_US |
dc.subject | merenje sila | en_US |
dc.subject | merni osovinski sklop | en_US |
dc.subject | sigurnost protiv iskliznuća | en_US |
dc.subject | železnička vozila | en_US |
dc.title | Istraživanje uticajnih parametara u interakciji točak-šina na stabilnost kretanja železničkih vozila | en_US |
dc.type | doctoralThesis | en_US |
Appears in Collections: | Faculty of Mechanical and Civil Engineering, Kraljevo |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Doktorska disertacija - Milan Bizic.pdf | 30.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License