Please use this identifier to cite or link to this item:
https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/18217
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Kandić, Milica | - |
dc.date.accessioned | 2023-06-08T20:39:06Z | - |
dc.date.available | 2023-06-08T20:39:06Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.issn | 0454-3556 | en_US |
dc.identifier.uri | https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/18217 | - |
dc.description.abstract | U mitologiji je posebno bitan mit o Perseju i Meduzi, čime se navedeni mit dovodi u vezu sa fenomenom okamenjivanja. O Perseju je poznata činjenica da je ubio Meduzu i time spasao bogove i ljude koji su bivali usmrćeni – okamenjeni Meduzinim pogledom. Persej je uz pomoć bogova uspeo to da učini, posebno zahvaljujući Atini koja mu je dala štit. Štit je Persej iskoristio kao ogledalo i ubio Meduzu. Povodom Perseja, Dil je pojasnio značenje tri gorgone, osvetlio vezu gorgona sa Persejem i predstavio šta pobeda nad gorgonama označava. Tumačeći mit o tri sestre: Meduzi, Eurijali i Steni, Pol Dil definiše tri nagona: socijalni, seksualni i spiritualni, gde posebno izdvaja za čoveka najbitniji – spiritualni nagon[1]. Meduza je u mitu prikazana kao žena vanredne lepote koju je Atina pretvorila u čudovište sa zmijama na glavi. Lepota Meduze privlači Perseja, ali joj odoleva. Suočenje je od velikog značaja zbog poimanja sopstva i suštine bića koje je u sebe zagledano. Meduza je simbol taštine, samim tim, susret sa Meduzom značio bi susret i spoznanje taštine koja izaziva okamenjenje kao slabost i pad čovekovog bića[2]. Da bi se okamenjivanje izbeglo, potrebno je da čovek spozna istinu o svom biću bez iskrivljujuće slike – lažne predstave o sebi. Tada će uspeti da izdrži pogled – suštinu čoveka o sebi samom. Dil, dakle, sa psihološkog aspekta osvetljava mit, prikazujući načine pronalaženja i spoznavanja taštine koja ushićuje biće, ali ga i zaslepljuje, tako da ne može jasno da sagleda istinu o sebi. Odrubljivanjem glave, Persej dokazuje da može izdržati Meduzin pogled. Ukoliko bi uobrazio da je pobeda nad Meduzom konačna, podlegao bi taštini i bio žrtva Meduze[3]. Često se u poeziji pojavljuje fenomen okamenjenosti pogledom. Strah i očaranost pojavom može dovesti do okamenjivanja. Bašlar ističe da su slike okamenjenog sveta vezane za pesnike koji su osetljivi na kosmičke lepote, ne iscrpljujući u potpunosti sve funkcije imaginacije[4]. Fenomen okamenjenosti Bašlar naziva Meduzinim kompleksom. Prepoznaje se po težnji pesnika da pejzaž okameni i podvrgne statičnosti. Bašlar je želeo da istakne prisustvo „mita o živom kipu” u folkloru. Promišljajući o kipovima, Bašlar dolazi do zaključka da kipovi sažimaju u sebi život i smrt, otkrivajući svoju ambivalentnost – kip je ljudski stvor koga smrt čini nepokretnim[5]. Kip je kamen koji želi da oživi. | en_US |
dc.language.iso | sr | en_US |
dc.publisher | Narodna biblioteka "Vuk Karadžić", Kragujevac | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | - |
dc.source | Koraci: časopis za književnost, umetnost i kulturu | - |
dc.title | HRAMOVI I SKULPTURE U POEZIJI LAZE KOSTIĆA | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.description.version | Published | en_US |
dc.type.version | PublishedVersion | en_US |
Appears in Collections: | The Faculty of Philology and Arts, Kragujevac (FILUM) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Храмови и скулптуре у поезији Лазе Костића.pdf | 2.91 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in SCIDAR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.