Please use this identifier to cite or link to this item: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/22124
Title: KOGNITIVNA REGULACIJA EMOCIJA I SUBJEKTIVNO BLAGOSTANJE KOD ADOLESCENATA: POSTOJI LI DIREKTNA VEZA?
Authors: Dukai, Emeše
Trbojević Jocić, Jovana
Petrović, Jelica
Journal: Primenjena psihologija
Issue Date: 2020
Abstract: The aim of this study was to identify which are the most prevalent cognitive emotion regulation strategies (CERS) in adolescents and how they are related to adolescent mental health (subjective well being and positive and negative affect). We also examine the possibility that positive and negative affect mediates relatonship between CERS and global subjective well-being. The research was conducted on a sample of 206 students, mean age 16 years. The results showed that the most common strategies in adolescents are positive reformulation and taking into perspective, which, together with planning and positive refocusing, are associated with positive mental health indicators (subjective well-bein and positive affect). Rumination, catastrophization, self-blame, and to a lesser extent, acceptance are associated with negative affectivity. The analysis of mediation singled out two strategies of cognitive emotional regulation that significantly predict subjective well-being: positive reformulation and self-blame. It was found that the relationship between positive reformulation and subjective well-being is governed partly directly, and partly mediated by positive affectivity. The results of the research also showed that the relationship between self-blame and global subjective well-being is exclusively establihed through negative affectivity as a mediator. In the light of the obtained results, some practical implications for interventions with adolescents have been formulated. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi koje su strategije kognitivne emocionalne regulacije najzastupljenije na uzroku adolescena-ta, na koji su način one povezane sa indikatorima mentalnog zdravlja adolescenata, te da li se veza između strategija kog-nitivne regulacije emocija i globalnog subjektivnog blagostanja ostvaruje direktno, ili preko pozitivnog i negativnog afektiviteta. Istraživanje je obavljeno na uzorku 206 učenika prosečnog uz-rasta 16 godina. Rezultati su pokazali da su kod adolescenata najzastupljenije strategije pozitivna reformulacija i stavljanje u perspektivu, koje su, zajedno sa planiranjem i pozitivnim refokusiranjem, povezane sa pozitivnim merama mentalnog zdravlja (globalnim subjektivnim blagostanjem adolescenata i pozitivnim afektivitetom). Ruminacija, katastrofiziranje, samookrivljavanje, i u manjoj meri prihvatanje, su povezane sa negativnim afektivitetom. Analizom medijacije izdvojile su se dve strategije kognitivne emocionalne regulacije koje značajno predviđaju subjektivno blagostanje: pozitivna preformulacijai samo-okrivljavanje. Utvrđeno je da se veza između pozitivne preformulacije i subjektivnog blagostanja ostvaruje delimično direktno, a delimično je posredovana pozitivnim afektivitetom kao medijatorom. Rezultati istraživanja takođe su pokazali da se veza između samookrivljavanja i globalnog subjektivnog blagostanja ostvaruje isključivo indirektno - preko negativnog afektiviteta kao medijatora. U svetlu dobijenih rezultata, formulisane su neke praktične implikacije za preventivni i in-terventni rad sa adolescentima u cilju povećanja subjektivnog blagostanja
URI: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/22124
Type: article
DOI: 10.19090/pp.2020.3.371-389
ISSN: 2334-7287
Appears in Collections:Faculty of Science, Kragujevac

Page views(s)

123

Downloads(s)

1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
91.pdf328.64 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in SCIDAR are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.