Please use this identifier to cite or link to this item: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/16584
Title: THE ISSUE OF CONTROL AND TECHNICAL INSPECTION OF VEHICLES AT GAS PLANT
Authors: Pešić, Radivoje
Milojević, Saša
Issue Date: 2012
Abstract: U skladu sa našim iskustvima, vozila sa pogonom na gasno gorivo imaju dosta prednosti: prilikom sagorevanja prirodnog gasa u motoru, znatno je niža emisija štetnih produkata sagorevanja, u prvom redu emisija čestica i oksida azota. Na taj način, proizvođači vozila ugradnjom originalnih gasnih motora mogu lako da zadovolje važeće, ali i nove ekološke propise, bez primene dodatnih filtera i aditiva goriva, kao što je to slučaj sa dizel pogonom. Te činjenice doprinele su široj primeni vozila na gasni pogon. To je praćeno uvođenjem adekvatnih propisa i pravilnika. U okviru rada su delom sistematizovani važeći propisi i metodologije za kontrolisanje ispravnosti ugradnje uređaja i opreme za vozila na gasni pogon, odnosno na komprimovani prirodni gas (KPG) i tečni naftni gas (TNG), (engl. CNG i LPG). Takođe su prikazana i konkretna rešenja za rekonstrukciju vozila na pogon sa gasnim gorivom i logistika koja prati uvođenje, opremanje i održavanje vozila i specijalizovanih servisa i garaža. Predloženo je jedno od rešenja za snabdevanje tržišta sa KPG u prelaznom periodu do formiranja mreže pumpnih stanica. Ključne reči: Motorna vozila, propisi, logistika, prirodni gas, tečni naftni gas I UVOD Broj registrovanih vozila u svetu je prešao cifru od jedne milijarde (2010. iznosio je milijardu i 15 miliona, dok je 2000. bilo 752 miliona a 1960. godine samo 127 miliona), dok su projektovani kapaciteti proizvodnje auto kompanija za 2015. godinu procenjeni na 97 miliona jedinica (procena je pre ekonomske krize). Transportni sektor, koji uglavnom obuhvata kombinovana vozila i kamione za prevoz robe je odgovoran za korišćenje jedne četvrtine od ukupne količine energije koja se angažuje u svetu i beleži najbrži porast emisije ugljenika od bilo kog drugog sektora ekonomije. Globalno posmatrano, drumski saobraćaj je odgovoran za 74% od ukupne emisije ugljen dioksida (CO2) koju emituje transport. Na energetskom planu, nafta kao konvencionalno gorivo, je i dalje veoma važan energetski resurs. Stalni porast potrošnje konvencionalnih energenata otvara vrata svim potencijalnim zamenama za naftu. Pri tome se gorivo ocenjuje preko nekoliko osnovnih kriterijuma: poznate i procenjene raspoložive rezerve, mali negativni uticaj na životnu sredinu u toku proizvodnje i upotrebe na vozilu, pogodnost za distribuciju i manipulaciju, povoljna cena itd.
URI: https://scidar.kg.ac.rs/handle/123456789/16584
Type: conferenceObject
Appears in Collections:Faculty of Engineering, Kragujevac

Page views(s)

48

Downloads(s)

4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Milojevic_Tehnicki pregledi vozila Republike Srpske_2012.pdf671.74 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons